اوایل سال بود بخش نامه اومد که برای کیفیت بخشی به درس ریاضی باید کلاس موضوعی ریاضی داشته باشیم و کلی فرم و کاغذ و بندهای ارزیابی و...
بالاخره خیلی زود یک کلاس اختصاص داده شد به کلاس ریاضی و بر روی درب کلاس هم نوشته شد کلاس موضوعی ریاضی (چه بلاهایی که سر این موضوع به سرم نیومد.در پستهای قبلی که نوشته بودم) دو سه تا کمد و فایلو و...در کلاس گذاشته شد .کامپیوتر هم قبلا در کلاس بود.همه وسایل کمک آموزشی رو که امسال برای آموزشگاه خریداری کرده بودیم دانش اموزان با ذوق و شوق تمام در کمدها چیدند.خیلیاشون هم با تعجب اجسام و وسایل کمک آموزشی رو بررسی می کردند و مورد استفادشون رو ازم می پرسیدن مثل اینکه خیلی عجله داشتن و می خواستن همه رو در یک روز یاد بگیرن.
خود منم ذوقم کمترازبچه ها نبود این اولین باری بود که تمام وسایل مورد نیازم در کلاس بود البته چند سال پیش همچین طرحی رو در یکی از مدارس دادم و انصافا مدیر اجرا کرد ولی فقط اسمش کلاس ریاضی بود خبری از وسایل کمک آموزشی نبود ولی امسال فرق می کرد انگار همانطوریکه که می خواستم .
کلی به همکارا پز دادم و شوخی کردم که مدیر برام یک اتاق اختصاصی داده .باید یه کادو بگیرین برا اتاق گورمه(اصطلاح ترکی) بیایین کلاسم .بیچاره دبیر عربی چقدر به مدیر گفت:یک کلاسی رو هم به عربی اختصاص بده(البته به شوخی می گفت)ولی نشد بخش نامه فقط برا ریاضی و علوم بود.
مدرسه دوتا دبیر ریاضی داشت همون اول با هم توافق کردیم که هر کدام چه روزایی کلاس ریاضی بریم اوایل برای دانش آموزان سخت بود ولی خیلی زود یاد گرفتن که چه روزایی کلاسشون در کلاس موضوعی تشکیل میشه
گزیده ای از فعالیتها ی دانش اموزان و اشکالی که برای تدریس بعضی درسها خودم درست کرده بودم رو به مرور زمان به دیوار کلاسمون می چسبوندیم هر روز که درسها جلوتر پیش می رفت به زیبایی کلاسمون افزوده میشد.
آلان اردیبهشت ماهه و تقریبا سال تحصیلی تمام.سال خوبی بود کلاس ریاضیم خوش گذشت مجبور نبودم برای آوردن هر وسیله کوچک و بزرگ به ازمایشگاه برم البته اگه من ‚منم گاه گداری یه چیزی پیدا می کردم که نیاز داشتم ولی در کلاس نبود همه درسا رو تا می تونم بهم تلفیق می کنم .برای همین به وسایل کمک آموزشی درس جغرافی و حرفه هم در ازمایشگاه دستبرد می زدم. از نقشه گرفته تا مته و دیرل وآینه و....یا اینکه بچه ها حیاط می بردم برای اندازه گیری مساحت باغچه ها و سکوها مساحت قاعده تانکر و بشکه و... و حجم آجرهای سفالی باقیمانده از ساخت نمازخونه مدرسه و مقایسه حجم دو تانکری که در حیاط بود ‚حجم حوض آب و...چیزای دیگه ای که در حیاط بود یا اندازه گیری ارتفاع ساختمون ‚ میله پرچم و... بعضی وقتا معاون به شوخی بهم می گفت:پیله ور تو هر وقت از کلاس بیرون نمی ایی دلم برات میشه!!!
همه ساله بخش نامه میشد باید هر دانش آموزی پوشه کار داشته باشند.ولی قابل اجرا نبود جایی برای نگهداری پوشه ها نداشتیم وقتی نگهداریشون به دانش اموزان سپرده می شد فقط معدودی تا آخر سال پوشه کارشون رو حفظ می کردن بقیه... برای همین توجهی به این موضوع نداشتم.
ولی امسال همه پوشه کار داشتن و طبقه بندی شده در کمد کلاس ریاضی نگهداری میشد چون بچه ها مجبور نبودن هر روز پوشه ها رو با خودشون حمل کنن بدون تنبلی همه کاراشون رو در پوشه کارشون می گذاشتن .خودشون هم از این موضوع خوشحال بودن.الان که آخره ساله تحصیلیه به پوشه هاشون که نگاه میکنم‚ لذت می برم چه فعالیتهای خوشگلی دارن هر کدام به سلیقه ای خاص.
تا حالا همش خاطرات خوشم رو از این کلاس گفتم بزارین بدترینش هم بگم.
بدترین خاطره ای که از این کلاس دارم اینه که ترم اول دو تن از دانش آموزان همه فعالیتهایی رو که به مرور زمان در دیوار چسبونده بودیم. نقاشیهای بدون دنیای چهارضلعی دست سازه های مربوط به زوایه های داخلی و خارجی وخصوصا اثباتهای شهودی قضیه فیثاغورث رو که واقعا بچه ها با خلاقیت فوق العاده ای اثبات کرده بودن قبل از شروع ازمونها ی ترم اول از دیوار کنده بودن همه رو دور ریخته بودن .حداقل به فکرشون نرسیده بود بجای دور ریختن بزارن در کمد ریاضی تا هر کدام از دانش اموزان در پوشه خودشون قراربدن .وقتی فهمیدم همه اون فعالتهای ناب و فوق العاده دور ریخته شده چقدر ناراحت شدم. حالا همه اشکالی که خودم با زحمت بسیار درست کرده بودم به کنار. (ولی اگه دور نمی ریختن مطمئنا در مرور درسهامون به درد می خورد.).باز خدارو شکر می کردم از همشون عکس انداخته بودم و در کامپیوتر کلاسم بود.و گرنه...
راستی یادم رفت بگم نمی دونم اون همه کاغذ و فرم ارشیابی و ... که اداره فرستاده بود که مثلا با اون معیارها کلاس موضوعی ارزشیابی میشه چی شد؟!!!نه کسی اومد و نه کسی کلاس ریاضی ما رو ارزیابی کرد نه کسی پیگیر شد که این کلاس ریاضی چطور پیش می ره ؟اصلا در این مدرسه اجرا شد یا نه؟مثل اینکه اگه اجرا هم نمی کردیم کسی به فکرش نبود.
در هر حال از همه اینا بگذریم حالا کسی فهمید یا نه ؟ ارزیابی کردن یا نه؟مهم نیست.
دانش آموزان از تخصیص کلاسی به کلاس موضوعی ریاضی راضی بودند.و برای من و دانش اموزانم در کلاس موضوعی ریاضیم خوش گذشت.
امیدوارم سال آینده این طرح در همه مدارس اجرا بشه.امیدوارم.

